Dag 2, 3 en 4

21 september 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Ik kan deze wereld maar met één woord omschrijven: WAUW! Wat een andere wereld is dit zeg. De mensen leven anders, gedragen zich anders en zijn anders. Prachtige mensen zijn het eigenlijk.

Dinsdag hebben we een hele grote indruk op gedaan. We zijn met de groep en een reisleider naar twee verschillende townships gegaan. Onze eerste township was Imizamo Yethu (Mandela's park). We wisten niet waar we moesten kijken en wat we er van moesten zeggen. Het was zo gek en raar om hier te lopen maar ook om te kijken hoe deze mensen leven. Ondanks dat was het ook erg indrukwekkend. Het was erg leuk om te zien dat de mensen vrolijk waren en het beste er van maken. In Mandela's park zat om de zoveel huisjes kleine shops. Hierin kon je álles vinden, echt alles.

Ons volgende bezoek aan een township was in Hangberg. Hier zag het er heel anders uit, tenminste dat dachten we.. De wijk was erg mooi en goed begaanbaar. Tot dat we het echte verhaal kregen te horen. Deze wijk zit vol met criminaliteit en drugs. Richting de berg zat een grote township van deze wijk. De mensen zaten hier omdat ze niet in de normale wijk mochten wonen van de overheid. Op dit moment zijn er dus ook behoorlijk was protesten.

Gisteren begon onze eerste stage dag. Lisa en ik vertrokken 's ochtends vroeg met Tristan (één van de gastvrouwen) naar Little Angels. Eenmaal daar begon ons volgende avontuur. Op het moment dat we de klas binnen kwamen was het: 'TEACHER, TEACHER, TEACHER, TEACHER'. Ze sprongen op ons af en gaven ons allemaal een knuffel. Hierna mochten we met de oudste groep (5-6 jaar) meelopen, genaamd bumble bee. Super leuke namen allemaal, want de 3-4 jarigen zitten in de butterfly class en de 1-2 jarigen in de baby class. 😍 Eenmaal in onze klas werden we weer door elk kind geknuffeld, super schattig natuurlijk haha. Na de knuffels mochten we helpen in de keuken. De kinderen krijgen 's ochtends een ontbijt en 's middags een lunch van de school. Na het eten liet onze leerkracht ons eigenlijk meteen al alleen... en daar stonden we dan. Voor een klas met kinderen waarvan we de namen niet van wisten en wat ze überhaupt kunnen of doen op school. Na een tijdje leerden we de eerste namen: Anganitha, Latanya, Onwaba, Uvano, Luniko, Azasekha en ga zo maar door. En probeer die namen maar is in een keer goed uit te spreken.... Rond een uur of 1 gingen de kinderen dansen omdat ze over een paar weken een dansvoorstelling hebben waar ook wij aan mogen deelnemen. Het was echt super tof om de kinderen te zien dansen. Ze leren de kinderen zelfs twerken 😱 Wie verwacht dat nou van een school. Uiteindelijk hebben wij ook mee gedanst. De kinderen vonden het natuurlijk super leuk om te zien of wij ook zo konden dansen. Na het dansen hadden de kinderen 'nap time'. Ze gingen slapen voor ongeveer anderhalf uur. Na het slapen zat onze eerste dag erop en verlieten we onze stageplek vermoeiend. 😴

Vandaag was dan onze tweede dag. Gelukkig wisten we vandaag al iets meer van wat er ons te wachten stond. We kwamen aan en de kinderen waten weer erg blij om ons te zien. De dag verliep erg goed en hebben veel plezier gehad met de kinderen. Het is alleen nog wel even wennen aan hoe de leraren met de kinderen omgaan. Ze pakken de kinderen erg hardhandig aan en doen ze soms ook erg pijn. Dit is op dit moment nog erg moeilijk om te zien, maar ga ervandoor dat het makkelijker wordt.

Voor nu kan ik alleen maar zeggen dat ik geweldige dagen heb gehad en dat ik niet kan wachten op de rest!!! SOUTH AFRICA YOU ARE AMAZING❤

Tot snel allemaal

Veel liefs 😘

1. Opa en Oma van Genderen:
    21 september 2017
    Wat een leuk verhaal Naomi. Fijn dat je het zo naar je zin hebt.Groetjes van ons.
  2. Jacco & Afiena:
    21 september 2017
    Dat is echt indrukwekkend hé ! om te zien hoe de mensen in de township wonen.
    Hopelijk hebben jullie naast je stage ook nog genoeg tijd om allemaal mooie dingen te ondernemen. Mocht je in de gelegenheid zijn dan is een bezoek aan Robben eiland ook een aanrader en natuurlijk niet te vergeten de Tafelberg. Geniet van alle mooie dingen die nog gaan komen en neem vooral veel foto's om alle mooie herinneringen te kunnen delen.

Veel plezier en geniet ervan.......
    Groetjes, Jacco & Afiena
  3. Marielle:
    Mooi om te lezen😘😙😙
  4. Inge Slotman:
    21 september 2017
    INDRUKWEKKEND!! Heel bijzonder om dit zo mee te maken en te ervaren van heel dichtbij hè!! Je ziet het op tv en je leest er mss over maar om het dan met eigen ogen te mogen aanschouwen maakt een onuitwisbare indruk.... Dit neem je maar mooi voor altijd mee in je rugzak lieverd.... en dit is nog maar het begin!!😍😘😘
  5. Stefan:
    4 oktober 2017
    Geweldige ervaringen die je meeneemt in je rugzak. Wie weet kun je er later nog eens op terug kijken en er zelfs gebruik van maken.